بررسی آثار تصویر سازی" از ورود چاپ سنگی تا پایان دهه ی40 شمسی در ایران"
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده مهرناز رشنو
- استاد راهنما کامران افشار مهاجر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
این پژوهش که به شیوه توصیفی انجام شده وجمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای بوده است، این هدف را داشته است که آثار تصویرسازی ایران از ورود چاپ سنگی تا پایان دهه چهل شمسی از نظر جنبه های بصری در آن مورد بررسی قرار گیرد. در سالهای میانی حکومت قاجار، زمانی که بسیاری از هنرهای ایرانی به غروب خود نزدیک شده بودند، با ورود دستگاه های چاپ سنگی به کشور،-گر چه با تأخیر همراه بود- هنر تصویرسازی ایرانی در شکل تازه ای، جان گرفت. هنرمندان ایرانی با استفاده به جا وزیبا از این فن توانستند هنری را به نمایش بگذارند که چاپ را تبدیل به نوعی هنر تصویری کرد؛ همین امر هنر تصویرسازی را در مسیر نو هدایت نمود.گرچه چاپ سنگی در سالهای بعداز 1300 شمسی کم کم رو به فراموشی گذاشت اما جایگاهی وجایگاهی برای سایر هنر های جدید پی ریخت، هنرهایی مانند: گرافیک مطبوعاتی، پوسترسازی، تبلیغات و... دنیای هنری وغیر هنری چنان متحول شد که می توان به جرأت گفت:که گویی از دنیایی به دنیای دیگری رفته ایم؛ دنیایی که آموزش وپرورش جدید، کتب درسی متفاوت، اقتصاد، سیاست، ادبیات، مراکز هنری، معماری، آتلیه های نوو...را در خود جای داده بود. این تحولات با گرایش به سوی غرب، شکل ایرانی خود را در خیلی از هنرها از دست داد و به گونه ای غربی خود نمایی تازه ای را آغاز کرد.
منابع مشابه
تصویر دانشجویان در داستانهای کوتاه قبل از انقلاب اسلامی (از دهه بیست تا پنجاه شمسی)
دانشجویان به عنوان یکی از اقشار نوظهور در جامعه ایران تلقی میشوند که از نخستین سالهای تأسیس دانشگاه به منزله نمادی از تجدد و طبقه متوسط شناخته شدهاند. آنان به دلیل توسعه نامتوازن صورت گرفته در دوران پهلوی هم با سنت در تعارض بودهاند و هم با تجدد. هدف از پژوهش کتابخانهای حاضر بررسی نوع نگاه نویسندگان به منش و کنش دانشجویان در داستانهای کوتاه دهههای بیست تا پنجاه شمسی است. با مطالعه این ...
متن کاملمقایسۀ تطبیقی تصویر فرشتگان در کتابآرایی رنسانس با آثار چاپ سنگی قاجار
تصویر فرشتگان در دو دورۀ هنری قاجار و رنسانس دارای ویژگیهای مشترک و گاه متفاوت است. این مقاله میکوشد تا با مقایسۀ تطبیقی نسخههای چاپی برجایمانده از تصاویر فرشتگان، در دو دورۀ هنری قاجار و رنسانس، به کشف شباهتها و تفاوتهای فرشتگان از منظر بصری بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تصاویر فرشتگان در نسخ چاپی هر دو دورۀ هنری گاه، با وجود تفاوتهایی مختصر در شیوۀ اجرا، شباهتهایی نیز از نظر ن...
متن کاملبررسی تاریخ شفاهی طراحی گرافیک مدرن ایران (از دهه ی20 تا پایان دهه ی 40 شمسی)
هدف اصلی این پژوهش جمع آوری و تدوین تاریخ طراحی گرافیک مدرن ایران، فعالیت های افراد پیشکسوت آن و شرکت های تبلیغاتی مطرح، در بازه ی زمانی دهه ی 1320 تا پایان دهه ی 1340 شمسی است. با توجه به این که اطلاعات موجود در این زمینه به صورت منبعی مکتوب، موثق، مستند و منسجم وجود ندارد و تنها مجموعه ای را شامل می شود که یا به صورت خاطره در ذهن نسل های اول و دوم طراحان گرافیک ایران موجود هستند و یا مصاحبه ه...
تاریخچه چاپ سنگی در ایران
مقاله حاضر، نگاهی به ورود چاپ سنگی به ایران و چگونگی تاسیس آن در ایران دارد وبه ذکر نام چاپخانه های دولتی وخصوصی که به امر چاپ کتاب ونشریه درآن زمان می پرداختند ونیز نام برخی از نشریات وکتاب هایی که در این چاپخانه ها به چاپ رسیده استمی پردازد.
متن کاملمقایسۀ تطبیقی تصویر فرشتگان در کتاب آرایی رنسانس با آثار چاپ سنگی قاجار
تصویر فرشتگان در دو دورۀ هنری قاجار و رنسانس دارای ویژگی های مشترک و گاه متفاوت است. این مقاله می کوشد تا با مقایسۀ تطبیقی نسخه های چاپی برجای مانده از تصاویر فرشتگان، در دو دورۀ هنری قاجار و رنسانس، به کشف شباهت ها و تفاوت های فرشتگان از منظر بصری بپردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تصاویر فرشتگان در نسخ چاپی هر دو دورۀ هنری گاه، با وجود تفاوت هایی مختصر در شیوۀ اجرا، شباهت هایی نیز از نظر ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023